Když se řekne Alfa Romeo, každý si vybaví italské sportovní auto. Připomenout si vzestupy i pády této značky určitě neuškodí.
Původně byla společnost registrována v roce 1907 jako Darracq Italiana. Vlastníky byli Cavaliere Ugo Stella a Alexandre Darracq. Když jejich partnerství ztroskotalo, Stella a další spoluinvestoři 24. června 1910 založili společnost A.L.F.A. - Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (Bezejmenná Lombardská továrna na auta).
Prvním vozem, který opustil továrnu A.L.F.A. byl model 24 HP v roce 1910. Měl na dnešní poměry pouhých 24 koňských sil a auto navrhl Giuseppe Merosi. Dva z těchto vozů se v roce 1911 dokonce účastnily soutěže Targa Florio.
Výroba během války
V roce 1916 společnost převzal Nicola Romea. Pod jeho vedením se z automobilky stala továrna na výrobu vojenské techniky. Výráběla se munice, kompresory, generátory, letecké motory a také těžké lokomotivy. Po válce Romeo převzal nad společností A.L.F.A. plnou kontrolu a v roce 1920 změnil název na Alfa Romeo. Prvním vozem byl Torpedo 20-30 HP. Giuseppe Merosi pokračoval ve vývoji vozů i pod tímto vedením a přišel s modely 40-60HP a RL Targa Florio. Po válce byly vozy Alfa Romeo stále daleko před konkurencí a sbíraly jedno vítězství za druhým.
Díky mladému závodníkovi Alfy Romeo, Enzu Ferrarimu, společnost získala designéra Vittoria Jano. Od něj vzešla Alfa Romeo P2 Grand Prix, která vyhrála světový pohár v roce 1925. Enzo Ferrari byl dobrým závodníkem, ale ještě lepším týmovým managerem. Nakonec ale z Alfy odešel a založil si vlastní společnost - Scuderia Ferrari.
Poválečné roky
Alfa se dostala do potíží po konci války, kdy byly ukončeny kontrakty na vojenské vybavení. V roce 1933 tak musela Alfu zachránit vláda, která tím získala nad Alfou kontrolu. Díky tomu se Alfa stala národním znakem. Vozy se stavěly především na zakázku, kdy karoserie navrhovaly a vyráběly jiné společnosti - Touring z Milána, Zagato, Boano, Bertone nebo Pininfarina. Vznikaly tak úžasné a ladné karoserie. Ve studiu Bertone vznikly i vozy série B.A.T., které svým vzhledem předběhly dobu. Vrcholem této éry byla závodní Alfa Romeo 2900B Typ 35.
Po druhé světové válce se přestaly vyrábět zakázkové vozy a výroba se zpět vrátila k menším, ekonomičtějším a masově vyráběným vozidlům. Firma se pomalu dostala do zisku. Slogan automobilky zněl: "Rodinné auto, které vyhrává závody". V 70. letech se Alfa opět dostala do finanční tísně. V roce 1986 ze společnosti odstoupila vláda a značku odkoupil FIAT.
Novodobou historii značky už zná asi každý. Po záblesku úspěchu v 90. letech došlo k útlumu. Zákazníci nevěřili její technice a kvalitě. Na výsluní se opět začala dostávat až nedávno s modely Giulia, Giulietta, MiTo a Stelvio. A jak to bude dál? Uvidíme, co přinese propojení skupiny FCA se skupinou PSA.
Pro krásné historické vozy sice překlad nemáme, ale pro Alfa Romeo Giulietta a Alfa Romeo MiTo jsme připravili češtinu.