8. května jsme oslavili Den vítězství, kdy německo kapitulovalo ve II. světové válce a spojenci ovládli Evropu. Historie je jistě zajímavá, nás ale více zajímá jedno klasické auto, které vzniklo právě za války.
Technicky jednoduché auto, které bylo jednou z nejvýznamější součástí techniky a přispělo k vítězství.
Jeep Willis byl vyroben na žádost americké vlády. V červenci 1940 ministerstvo války oslovilo 135 výrobců aut, aby vyrobili víceúčelové terénní vozidlo. Na nabídky dali automobilkám pouhých 11 dní. Přihlášení výrobci dostali na vývoj funkčního prototypu 49 dní a 75 dní na dokončení 70 testovacích vozidel. A tak vznikl vojenský jeep s pohonem všech kol a místem pro 3 cestující.
Zakázku vyhrála firma American Bantam, ale nebyla schopna kvůli nedostatečné výrobní kapacitě zakázku splnit. Vše tedy připadlo firmě Willis-Overland a později ještě Fordu, který Jeep Willis vyráběl pod označením Ford GPW (General Purpose Willis).
Čím byl Willis tak výjimečný?
- Bezklíčkovým startování, které umožňovalo rychlejší únik před nepřítelem.
- Nízkou výškou 1,02 m (v případě sklopeného skla).
- Každý Jeep měl označení váhy v tunách pro snadnější zjištění, jestli přejede most.
- První funkční prototypy vznikly během 49 dní.
Jeep Willis byl vyrobený jako jednoduché vozidlo, dnešní auta jsou ale nabité elektronikou, asistenty, navigací. S ovládáním dnešních Jeepů a s přizpůsobením na evropskou verzi systémů vám pomůžeme.